Czy dress code jest potrzebny?

Stylowo w pracy

Czy dress code w obecnych czasach jest potrzebny? Czy nie są to przestarzałe zasady, których już prawie nikt nie przestrzega?

Zobacz najnowszy videoporadnik:

Wersja tekstowa:

Zanim opowiem o trzech powodach, dla których uważam, że dress code jest potrzebny, doprecyzujmy, czym on w ogóle jest. Po polsku to kod ubioru. Wbrew temu, co się uważa, chodzi nie tylko o dress code biznesowy, nie tylko to, co dotyczy garniturów, krawatów, koszul czy spódnic ołówkowych.

Dress code to ogólnie zbiór zasad, przepis, jak należy się ubrać na daną okazję. Najczęściej jednak w mowie potocznej używamy tego pojęcia na określenie dress code’u biznesowego, rozumiejąc go tak, jak wspomniałam wcześniej. Jednak jeżeli jest to zbiór zasad, niekoniecznie dokładnie sformułowanych, to właściwie każda z nas może mieć własny dress code. Również ja, jako stylistka, go mam.

Czy dress code jest dobry, czy zły?

Najczęściej stosujemy się do niego, gdy zdarzają się nam specjalne okazje. Na przykład idąc na wesele, wybieramy dress code elegancki. Najczęściej decydujemy się na koktajlową kreację (pasującą do miejsca i naszego stylu), a nie dres, strój na siłownię czy gruby sweter.

Zasady nie są złe, dają nam wytyczne, jak postępować. Nie jest więc tak, że jednoznacznie możemy stwierdzić: dress code jest zły. Nie może być zły, skoro stosując się do niego, unikasz popełniania błędów – zarówno na weselu, jak w pracy 🙂

Moje pytanie do Ciebie: jakie Twoim zdaniem błędy dotyczące wizerunku biznesowego kobiety popełniają najczęściej? Bardzo chętnie zrobię o tym materiał.

Kod ubioru daje nam zasady, dzięki którym nie musimy się zastanawiać, czy robimy coś dobrze, czy źle; jest mniejsze ryzyko popełnienia błędów. To szczególnie ważne, gdy dotyczy strojów do pracy, bo przecież tam bardzo liczy się pierwsze wrażenie.

W najbardziej formalnym dress codzie – smart – mamy bardzo ściśle określone zasady. Jeśli zastanawiasz się, czy możesz założyć koszulę w kwiaty albo sukienkę z falbankami, to szybko znajdziesz odpowiedź, ponieważ jest jasno określone, że nie możesz.

Trzymając się kodu ubioru, wysyłamy proste komunikaty, które inni rozumieją. Co mam na myśli? Jeśli widzimy mężczyznę w garniturze, to nie zastanawiamy się, czy jest to student w trakcie przerwy w zajęciach, tylko wyobrażamy sobie kogoś, kto ma pracę (stanowisko, branżę) wymagającą formalnego wizerunku. Jeżeli widzimy kobietę w białej sukni i welonie, to zakładamy, że jest to panna młoda w dniu swojego ślubu czy sesji zdjęciowej. Dress code daje więc wskazówki nie tylko osobom, które noszą dane ubrania, ale również tym, które odczytują sygnały wysyłane przez nasz strój.

Czy w takim razie zasady kodu ubioru w biznesie mamy postrzegać w samych superlatywach?

Niestety, można dać taką kontrę, że dress code wprowadza sporo restrykcji. Z jednej strony nie popełniamy błędów, mamy ścisłe zasady, wysyłamy proste komunikaty, ale z drugiej… bardzo nas ogranicza i nie pozwala wyrazić siebie.

Drugi minus dress code’u to to, że w pewnym momencie może się zrobić nudno. Kiedyś, gdy pracowałam jako makijażystka w jednej z firm w Londynie, cały zespół musiał być ubrany na czarno. Jak możecie się domyślać, w wolnym czasie unikałam czarnego, bo miałam go zwyczajnie dosyć po całym dniu. Taki był dress code, musiałam się dopasować.

Podsumujmy: na pewno warto znać wszystkie zasady, aby wiedzieć, jak ich nie łamać i nie popełniać błędów wizerunkowych. Zasady biznesowego dress code’u możesz poznać, czytając książkę Jak ubrać się do pracy. Biznesowy dress code dla kobiet. Są w niej opisane i pokazane dwa kody ubioru: smart i smart casual. Jestem bardzo ciekawa, ile z Was stosuje się do jakiegoś dress code’u (narzuconego przez firmę czy branżę). Dajcie koniecznie znać!

Najczęściej firmy nie wprowadzają ściśle określonego dress code’u, tylko obowiązuje elegancja biurowa. Z jednej strony to dobrze, że nikt nam niczego nie narzuca, a z drugiej – możemy trochę się pogubić. Na pewno widzisz w pracy, że niektóre kobiety nie najlepiej sobie radzą bez ścisłych zasad i przychodzą ubrane niestosownie.

Jak nie popełniać błędów? Moja rada: znajdź swój osobisty dress code.

Jak to zrobić? Pierwsza moja propozycja, najprostsza, to zapoznanie się z książką Jak ubrać się do pracy. Biznesowy dress code dla kobiet. Druga to kurs online, który nagrałam po jej napisaniu.

Zobacz, jak może pomóc Ci kurs online: Jak ubrać się do pracy.

W jaki sposób to, jak się prezentujesz, może pomóc Ci w karierze albo jej zaszkodzić?
Czy wiesz, że Twój wizerunek ZNACZĄCO wpływa na rozwój Twojego biznesu lub Twojej kariery?
Zacznij kreować go świadomie!

Nie, nie zachęcam Cię do przebierania się za kogoś, kim nie jesteś. Nie chcę, abyś rezygnowała ze swojego stylu. Wręcz przeciwnie!

Gorąco namawiam Cię do odrobienia lekcji z tej dziedziny, abyś mogła być postrzegana tak, jak TY chcesz! Jak profesjonalistka!

Kurs online Jak ubrać się do pracy odkrywa tajniki profesjonalnego wizerunku. Wyjaśnia pojęcia związane z zasadami biznesowego kodu ubioru, inspiruje do zmian i krok po kroku przeprowadza Cię przez kolejne etapy tworzenia stylizacji na wszystkie okazje!

Pobierz BEZPŁATNIE pierwszą lekcję TUTAJ. 

Kurs online Jak ubrać się do pracy jest skierowany do kobiet, które:
🔔 wykonują pracę biurową lub prowadzą własny biznes,
🔔 chcą, aby strój podkreślał ich kompetencje,
🔔 chcą szybko się ubrać o poranku,
🔔 potrzebują uporządkowanej wiedzy i jasnych wytycznych.

Kurs jest rozszerzeniem książki o tym samym tytule, w której znajdziesz odpowiedzi na pytania:
👉jak Twoje ubrania wpływają na postrzeganie Cię w pracy,
👉czym są dress code’y smart i smart casual i kiedy je stosować,
👉jakich kolorów unikać,
👉jak ubrać się na rozmowę o pracę,
👉jakie wybierać tkaniny, aby czuć się w nich komfortowo przez cały dzień,
👉jak ubrać się na oficjalne wydarzenia: konferencję branżową, kolację z klientem oraz bal,
👉w jaki sposób strojem podkreślić swoje kompetencje!

Zobaczysz także fotografie z gotowymi stylizacjami na każdą okazję.

Kurs jest podzielony na siedem lekcji. Pierwsza z nich to omówienie najczęściej popełnianych przez kobiety błędów w profesjonalnym wizerunku. Druga i trzecia to omówienie typów sylwetek oraz fasonów – ze wskazaniem, które powinnaś wybierać, a od których trzymać się z daleka. Chociaż lekcja trzecia podzielona jest na typy sylwetek, ważne, żebyś obejrzała wszystkie części, ponieważ często odwołuję się w nich do zasad ogólnych. Gdy obejrzysz całość, będziesz mogła szybko wrócić do porad dla Twojego typu sylwetki.
Lekcje czwarta i piąta pomogą Ci zorganizować zawartość szafy w taki sposób, byś mogła łatwo się ubrać w porannym pośpiechu. Lekcja szósta zawiera omówienie najczęstszych oficjalnych wydarzeń w sferze zawodowej i odpowiedniej do nich garderoby. Lekcja siódma to pokaz makijażu biznesowego.

Pobierz BEZPŁATNIE pierwszą lekcję TUTAJ. 

 

Komentarze

Kategorie

Blog

Czytaj także...

Strona korzysta z informacji przechowywanych w plikach cookies w celach funkcjonalnych oraz statystycznych.
Realizacja: agencja reklamowa Gliwice futuresystems.pl